WelCoME !

hi... love ! aku masih disini

Wednesday, 30 January 2013

migrain

Assalamualaikum,..

dah brapa hari ni su migrain..kuat sgt smpai nak bukak mata pun skit,..jalan pun macam nak tumbang terbalik..su da pegi klnk pagi td,..tp ubat tu langsung tak berfungsi la...kata doktor ubta tu kuat dri yg sblmnya,tp xde ape pun..urmmm,..keje smua terganggu,dgn muntah2 lg..ok,su ade search ckit2 kat internt..ni su share kat korang pasal migrain keh !

MIGRAINE


Migrain juga dikenali sebagai hemikrania, perkataan Greek yang membawa maksud sebelah tengkorak. Ia juga dikenali sebagai vascular headache.Sakit kepala yang berlaku berulang, berdenyut-denyut selalunya terjadi sebelah kepala sahaja. Ada juga yang bermula di sebelah kepala sahaja dan kemudiannya melarat kedua-dua belah kepala. Dalam kes yang teruk, migrain menyebabkan pening (nausea), muntah, cirit-birit, pengekalan cecair badan (retention of fluid) dan sensitif kepada bunyi dan cahaya. Jenis-jenis migrain yang utama1 - Classic migraineLebih kurang 10% hingga 15% pesakit migrain mengalami migrain jenis ini. 10 hingga 30 minit sebelum berlakunya migrain, tanda-tanda awal (warning) berlaku. Tanda-tanda ini dikenali sebagai aura atau prodrome dan ia berlaku selama 5 - 15 minit. 

Tanda-tanda aura ini adalah seperti berikut: terlihat cahaya terang (bright spots), garisan zigzag (zigzag lines), penglihatan berganda (double vision), buta sementara (temporary blindness), kebas (numbness), kepala terasa berpusing (dizziness), pening (drowsiness), sukar bercakap (slurred speech) dan keliru (confusion). Selepas tanda-tanda ini hilang, migrain mula menyerang.Aura dikatakan disebabkan oleh saluran darah yang menghantar darah ke otak dan tisu sekelilingnya mengecil sementara, jadi menghad penghantaran darah ke bahagian tersebut. Ini menyebabkan gangguan pada saraf rasa dan pengawalan motor.


 Bagaimanapun ada juga yang mengatakan bahawa aura bermula di sistem saraf – satu fenomena yang dikenali sebagai “spreading depression of the cortex”. Ada kajian yang menunjukkan bahawa pengaliran darah hanya bertambah beberapa jam selepas aura terjadi dan sakit kepala bermula.2 - Common migraineTanpa amaran awal terlebih dahulu seperti classic migrain. Lebih biasa terjadi. Sebab-sebab terjadinya migrainIa berlaku bila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat. Migrain juga dikaitkan dengan proses pembengkakan (inflammasi). Kenapa ia berlaku sedemikian masih belum dikenalpasti secara jelas. Bagaimanapun, beberapa perkara penting yang menyebabkan fenomena ini berlaku adalah seperti yang dinyatakan di bawah:KeturunanSaluran darah individu tertentu tidak begitu sensitif kepada kesan-kesan penyejukan (effect of cooling). Membran platlet pula tidak mampu mengekalkan serotonin dengan effektif (serotonin adalah bahan kimia dalaman yang boleh mengecutkan saluran darah).


PemakananMakanan yang mengandungi monosodium glutamate MSG (seperti Ajinomoto), cheese, nitrate, coklat, kekacang, alkohol dan aspartame boleh menyebabkan migrain. Ada antara makanan ini yang mengandungi tyramine atau phenylethylamin yang boleh bertindak mengembangkan saluran darah, jadi menyebabkan migrain. Kemungkinan juga makanan ini menyebabkan reaksi allergik yang akan menyebabkan migrain.

 Diet yang menurunkan kandungan gula dalam darah mungkin menyebabkan migrain.Ini kerana kandungan gula yang rendah menyebabkan saluran darah mengembang. 
Tidak makan atau lambat makan mengikut waktu juga boleh menyebabkan terjadinya migrain.
 Orang yang kerap meminum minuman yang mengandungi kaffein seperti kopi, teh, nescafe, coca-cola dsb selalu menghadapi “caffeine withdrawal syndrom” bila mereka cuba menghentikan tabiat mereka secara mendadak.
 Sindrom ini sama dengan migrain. Ini adalah kerana kaffein menyempitkan saluran darah, dan pemberhentiannya akan menyebabkan saluran darah mengembang.
 HormonTurun naik hormon wanita, oestrogen, dikaitkan dengan kejadian migrain.
 Migrain mungkin tidak disebabkan oleh oestrogen secaraterus, tetapi disebabkan oleh paras oestrogen yang tidak menentu naik dan turun:Mengandung. 
Selalunya kejadian menurun semasa mengandung.
 Haid. Ramai wanita yang mengalami migrain sebelum, semasa dan selepas datang haid.
 Pil perancang. Ada pil perancang yang mengandungi oestrogen. Ini boleh menyebabkan migrain. 
Menopause (putus haid). 
HRT (hormone replacement therapy) yang menggunakan hormon termasuk oestrogen menyebabkan mereka yang mengambilnya mengalami migrain.
 Cara hidupBerlaku pertukaran dalam masa tidur dan jaga. 
Terlebih atau terkurang tidur juga menyebabkan migrain.
 Pemakanan yang tidak teratur (lihat di atas).
 Pengambilan ubat.Ubat yang menyebabkan saluran darah mengembang boleh menyebabkan migrain.
 Begitu juga dengan beberapa persediaan herba seperti yang mengandungi ginkgo biloba. 
Penggunaan berlebihan ubat migrain juga boleh menyebabkan migrain.


 Penyebab-penyebab lain



Perubahan cuaca. Cuaca terang matahari atau lampu. 


Bunyi bising yang kuat.


 Bau yang kuat.


 Menonton tv


 memandang skrin komputer dengan lama


Stress dan tekanan emosi.


Sesetengah orang mengalami migrain selepas menghadapi tekanan emosi dan sesetengahnya semasa menghadapi tekanan emosi.


 Jantina.

 Perempuan lebih kerap (tiga hingga empat kali lebih kerap berbanding lelaki).

 Merokok.  


RawatanRawatan tanpa ubat-ubatan


Menghadkan pemakanan dan makan secara teratur. 


Perempuan yang menghadapi migrain sebelum haid perlu mengurangkan pemgambilan garam kerana garam boleh menyebabkan fluid retention (lihat di atas).


 Pengurangan stress seperti senaman yang kerap dan teratur dan mengamalkan teknik-teknik untuk mengurangkan tegangan badan. 


Kenakan benda yang panas seperti menggunakan botol air panas ke tempat yang sakit. Kenakan benda yang sejuk seperti beg yang mengandungi ais. 


Cara hidup yang lebih teratur seperti makan secara teratur dan dapatkan tidur yang cukup. 


Baring di tempat yang gelap dan senyap pada permulaan migrain.


 Biofeedback. 


Pesakit diajar mengawal pengembangan dan pengecutan otot dan saluran darah. 

Teknik ini lebih berkesan jika diajar kepada pesakit kanak-kanak.

 Rawatan lain yang mungkin boleh menolong anda ialah refleksologi (urut saraf kaki)


 Petua orang-orang tua seperti basahkan bahagian bawah (iaitu dari kaki ke badan dan ke kepala) dahulu 

semasa anda mandi mungkinjuga berkesan.

 Rawatan menggunakan ubat-ubatan - ubat pemberhenti migrainVasocontrictors


 Ergotamine dan dihydroergotamine mengecutkan saluran darah.


Penting untuk mengambilnya pada permulaan migrain.

 agonist seperti Sumatriptan, Naratriptan, Zolmitriptan, Rizatriptan. Ia berfungsi dengan bertindak menggantikan fungsi serotonin. Isometheptene. Kombinasi aspirin + acetaminophan + caffeine.

 Rawatan menggunakan ubat-ubatan


ubat melegakan migrainAnalgesic(ubat tahan sakit) termasuk narcotic analgesic tetapi ia boleh menyebabkan ketagihan. 


Corticosteroid untuk migraine yang lama (sehingga 24 jam) kerana ia boleh mengurangkan inflamasi. Rawatan menggunakan ubat-ubatan - mencegah migrainSesuai untuk yang menghadapi migrain dua kali atau lebih setiap bulan atau migrain yang terlalu teruk sehingga menganggu perjalanan hidup seharian. 


Betablocker terutamanya propranolol melancarkan perjalanan darah. Calcium channel blocker melancarkan perjalanan darah. Non-steroidalanti-inflammatory drugs (NSAIDs), aspirin. 


Aspirin mengurangkan sakit dan juga mengurangkan pengumpulan platlet. 


Ubat anti-depressant seperti amitryptyline boleh mengawal kandungan serotonin. 


Riboflavin atau vitamin B2 dalam lingkungan 400mg sehari. 


Rawatan menggunakan herba-herbaAntara rawatan herba yang digunakan untuk melegakan sakit migrain ialah St. John’s wort (hypericum), feverfew dan gastrodia. Kelebihan rawatan jenis ini ialah ia tidak melibatkan ubat-ubatan yang selalunya mempunyai kesan-kesan sampingan yang tidak baik. Bagaimanapun, rawatan herba mengambil masa yang lebih lama dan memerlukan pesakit mengambil herba tersebut untuk jangkamasa lama sebelum kesannya dapat dilihat.  



TEORI MENGENAI MIGRAIN


Teori tentang migrain disebabkan oleh pengembangan saluran darah sahaja tidak boleh dibuktikan sepenuhnya. Ada yang menyangkalnya dengan bertanya sekiranya teori di atas betul, kenapa migrain berlaku di sebelah kepala sahaja.Saraf (nervous system) bertindak balas terhadap perkara-perkara yang menyebabkan migrain seperti stress. Ini menyebabkan spasm disaluran darah yang kaya dengan saraf seperti arteri di tapak otak kepala.

 Spasm ini menutup atau mengecilkan beberapa saluran arteri yang membekalkan darah ke otak. Apabila ini berlaku, pengaliran darah ke otak berkurangan. Pada masa yang sama, platlet (partikel yang berfungsi mengawal pembekuan darah) melekat antara satu sama lain dan ini menyebabkan bahan kimia serotonin dikeluarkan oleh badan.

 Serotonin ini mengecilkan lagi saluran darah arteri – jadi mengurangkan lagi bekalan darah ke otak.


Pengurangan pengaliran darah ke otak ini menyebabkan bekalan oksigen ke otak berkurangan. Itulah sebabnya tanda-tandanya seperti pendengaran dan percakapan yang terganggu sama seperti tanda-tanda orang yang kena strok (angin ahmar)


Bila bekalan oksigen berkurangan, ada saluran darah arteri yang membuka lebih luas untuk memenuhi permintaan tenaga daripada otak. Pembesaran saluran darah arteri ini mengeluarkan bahan yang menyebabkan kesakitan iaitu prostaglandins daripada tisu-tisu dan sel-sel darah. Bahan-bahan yang menyebabkan inflamasi (pembengkakan) seperti neuropeptides dan yang menyebabkan meningkatnya sensitiviti kepada rasa sakit juga dikeluarkan.



 Bahan-bahan ini dan juga menyebabkan pengembangan saluran darah arteri menyebabkan terjadinya migrain. 



 Jenis-jenis migrain yang lain



Hemiplegicmigraine –

 rasa lemah sebelah badan. Gene yang berkaitan dengan familial hemiplegic migraine ini boleh dikenalpasti. Ophtalmoplegicmigraine – sekeliling mata.

 Basilarartery migraine

 berlaku gangguan di saluran darah arteri ke otak yang utama. Benign exertional headache – disebabkan aktivit-aktiviti seperti berlari, batuk, bersin, Status migraine – berlaku sehingga 72 jam atau lebih. 
Kesakitan yang dirasa sangat teruk.

 Headache-free migraine – tidak sakit kepala, tetapi pening, masalah penglihatan, sembelit, cirit-birit.  




Migrain di kalangan kanak-kanakSebelum baligh kejadian migrain di kalangan kanak-kanak lelaki dan perempuan sama. Selepas itu, selalunya lebih ramai perempuan mengalami migrain. Selalunya kanak-kanak mengalami migrain di kedua-dua belah kepala atau di bahagian hadapan kepala sahaja. Jangkamasanya pula lebih pendek –ia mungkin berlaku selama 30 minit sahaja. Berbanding dengan migrain dewasa, migrain di kalangan kanak-kanak selalunya menyebabkan masalah perut yang lebih teruk.Antara tanda-tanda migrain berlaku ialah muntah, cirit-birit, selalu kencing, dahaga dan berpeluh.







Tuesday, 29 January 2013

dairy 28.01.2013

Assalamualaikum,..

Alahamdulillah..slmat untk hri ni,sbnrnye aku tgah tertekan sgt3! dgn hal keje lg,,,bukan aku nak merungut keje tp org yg keje ngn aku ni pun tolong la amek sikit perhatian...keje tak nak buat langsung fedup lah ! kalo aku boss da lme aku singkirkan..aku kira hormat lg kat dia..sbb dia da berusia,..tp dia nak push aku kemain...da la aku yg senior..3thun aku keje situ,dia bru sthun tp penghormatan yg aku bg..dia pijak kple aku...da la wktu keje malas keje,waktu cuti num 1 nak cuti...ape nih ? dia sihat2 nak cuti..dok uma buat ape ? aku yg nak mc ni kene keje..aku sakit tau tak ! smpai kwan2 tegur knpe aku pucat je...aku tak sihat sbnrnye..tp aku kuatkan hati...aku taknak kecewakan pkcik aku...aku nak tolong dia..anak dia pun tak boleh harap,tak bole bantu bsnes bapak sndiri..aku ksian dgn pakcik..

kalo aku takde masalah ape2 aku tak kisah...masalah sekarang aku tak larat..aku tinggalkan sehari pun dah terkontang kanting ni kan nak cuti lame...lg lame aku tggalkan lg la belambak keje...sthun keje pun aku tak pnah amek cuti lebih 10hri..kurang 10 hri ada..aku bukan nak tunjuk aku terbaik ape semua..tp tolongg la bg  manfaat pd cmpany ckit,..gaji tiap bulan dpt..bukan tak byar,byar...
kalo dtg keje pun blik awal kekdg blm pkul 5 da blik...ape lah,.bnde da berlarutan,bru hari ni aku terpanggil nak tulis dlm dairy aku yg ini,..aku da tertekan sgt..aku xde tmpat nak share...yg bole puaskan hati aku...aku tak sggup nak share ngn mak ngn adek brdek aku,..aku taknak tahu ape yg aku tanggung....

macam mne pun esok aku ttap kene amek mc...migrain da teruk,stock ubat pun da abis..penadol memg tak jalan...sepapan telan pun blm tentu baik...argghhh ! tak memahami lgsung ! pentingkan diri !
lama2 bole jdi gile aku ni..bole jdi gile tau tak...! skit kple !
mcm2 kerenah...bukannya beratus pkerja,ni brpe kerat je..tp Ya Allah Ya Rabbil mencabar kesabaran aku...kekdag aku selalu elak utk berurusan dgn dia...sbb dia buat kje mcm berak tak basuh...semua nak aku abiskan..tensionnnnn !


dah...migrain gile ni dah dtg...
bai
nak tido...errgh ! erhh nak muntah..dah2




Sunday, 27 January 2013

cara tradisional hilangkan parut jerawat dan melicinkan kulit wajah !

Assalamualaikum,..

hi !

okey hari ni su nak share cara dan bahan utk menghilangkan parut jerawat dan melicinkan kulit wajah korang !..
wokey .. korang kena ade bhan2 tersebut :


1. air


2. kayu manis


3.  lesung batu






sapu kat wajah,dan ia akan jdi macam ni..tggu smpai kering...kalo kita ade masa lambatkan mase cuci pun xpe..sbb ia jugak bole tegangkan kulit wajah..tak caye ?
korang try sndri dan rase perubahannya tak smpai smggu..buatlah kalo nak kulit mcm sy !







semua bahan2 ni dah ada ???


follow step dlm vdeo ni 
kemudian sapu dkt wajah








Friday, 25 January 2013

20 Tanda Apabila Lelaki Serius dalam Percintaan


1. Kecantikan kamu diketepikan. Keikhlasan kamu diutamakan.

2. Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.

3. Si dia akan sentiasa menghantar SMS. Walaupun tidak dibalas. Ini tanda si dia sentiasa memikirkan kamu.

4. Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya. Bukan semua lelaki anggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan. Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu. Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu.

5. Sentiasa menghiburkan hati kamu dikala gundah. Sentiasa bersungguh melakukan sesuatu untuk kamu.

6. Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel Sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat. Ingat, nasihat bermaksud mengingati.

7. Jika sudah sayang, macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilanganya. Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu. Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja

8. Ada juga lelaki yang cepat berasa sensitif dan mudah marah sekiranya apa yang diperkatakannya tidak diambil perhatian, lebih-lebih lagi dari orang yang dia sayangi. Baginya kamu bersikap acuh tidak acuh. Hal ini boleh menimbulkan perasaan cemburu meluap-luap, tambahan pula sekiranya kamu boleh menjadi pendengar setia apabila berdampingan dengan orang lain. Pasti dia merasakan dirinya tidak berguna pada kamu.

9. Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu. Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang. Kalau dia merajuk hati, sesekali cubalah untuk memujuknya.

10. Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu. Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu.

11. Sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama, “You masih sayang I?”, jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan. Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur. Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.

12. Tidak suka kamu memakai seksi kerana tidak suka kamu diperhatikan lelaki lain walaupun berlengan pendek.

13. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap.

14. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga.

15. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.

16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya.

17. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.

18. Dia tidak suka kamu keluar malam, tanda ingin menjaga pandangan org terhadap kamu.

19. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.

20. Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya.


HARGAILAH Lelaki dan terimalah mereka seadanya. Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar LELAKI.

Cerita nie boleh dijadikan panduan untuk orang Lelaki


Cerita nie boleh dijadikan panduan untuk orang Lelaki…
Untuk menjadi LELAKI SEJATI…
so korang layan lah k :)

Isnin (MULA2 BERKENALAN di stesen ktm)

Mamat : Assalamualaikum.. Hai awak, saya nak berkenalan dengan awak boleh tak..?

Minah : Waa’laikumussalam.. Boleh, tapi kene jumpa mak bapak aku dulu.. Minta izin.. Kalau mak bapak aku bagi, aku on je..

Mamat : Waaa.. Boleh tahan ek awak ni.. Ok saya jumpa mak bapak awak.. Bagi alamat rumah awak..

Minah : Ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..

Mamat : Tangan menyalin sambil tersenyum2 (dalam hati : Ceh malas betul punya minah.. Takpe2.. Waa nama NURUL IMAN.. Lembut je nama tapi perangai brutal tol..)

Selasa (SAAT SI MAMAT JUMPA MAK BAPAK SI MINAH)

Mamat : Assalamulaikum pak cik mak cik.. Sihat..?

Pakcik & Makcik : Waa’laikumussalam.. Alhamdulillah kami sihat.. Tapi, anak ni siape..?

Mamat : Saya MOHD AIMAN.. Saya datang jumpa makcik dengan pakcik ni sebab nak mintak izin nak berkenalan dengan anak pakcik yang bernama NURUL IMAN..

Pak cik : Alhamdulillah.. Ade lagi pemuda yang gentleman macam kamu ni lagi ye zaman sekarang.. Sebenarnye, kamu la pemuda anyg pertama datang mintak izin sebelum nak berkenalan dengan anak pak cik NURUL IMAN tu..

Mamat : (Dalam hati : waaa bangge aku sebagai seorang lelaki sejati..)

Mak cik : Sebelum2 ni tak de siape yang berani datang.. katenye si NURUL IMAN tu garang sangat orang nye.. Sebenarnya tak.. Si NURUL IMAN tu orang nye lembut sangat, sopan, budi bahasa, rajin dan agama nye pun baik..

Mamat : Sambil angguk2 dan tersenyum2 mendengar cerita mak bapak minah (dalam hati : ceh.. Lembut ke..? Sopan ke..? Budi bahasa ke..? Takde gaye langsung.. Takpe2.. Wait n c minah..)

Pakcik : Pak cik izinkan anak berkenalan dengan anak pakcik NURUL IMAN…Mamat : Terima kasih pakcik makcik..

Rabu (BILA DAH DAPAT KEIZINAN..)

Mamat : Awak parents awak dah izinkan saya berkenalan dengan awak..

Minah : Sso what..? Ade aku kisah..

Mamat : Tersenyum dalam kebengangan (dalam hati : eh2.. Sabar hati.. Sabar…)

Minah : Wei aku nak jumpa mak bapak ko pulak.. Ni fon aku, ko salin kan alamat ko.. Pastu save message..

Mamat : Awak nak wat pe jumpa ibu ayah saya..? (sambil tangan laju menaip alamat umah dan save message)

Minah : Yang ko sibuk kenape..? Macam mak nenek.. Banyak tanye.. Esok ko jangan ade dekat umah dari jam 11 a.m sampai jam 12 p.m, ko merayap la kemane2 pun… Kalau ade gak kat umah, aku bakar ko hidup2 depan mak bapak ko.. Paham..?

Mamat : Ok2.. Awak, saya nak no. tepon awak..? Mane lah tau lkaau rindu2 nanti boleh calling2..

Minah : Ooiiitt.. Geli aku.. Rindu2 ingat aku ni bini ko ke..? Nak termuntah aku dengar.. Ko call je 999 mintak no. tepon aku kat dorang.. Kompem dapat.. Dapat pelempang.. Hahahahaha..

Mamat : Senyum jela (dalam hati : eieieieieieieieieeieiieieie… Geram nye aku.. Takpe2.. Sabar hati.. Sabar)

Khamis ( APABILA MAMAT BALIK KERUMAH SELEPAS JAM 12 pm)

Ibu : MOHD AIMAN.. Sampai hati senyap2 ye.. Taknak kongsi langsung kat ibu ngan ayah ye..

Mamat : Apa ibu cakap ni..? Aiman tak paham la.. (dalam kepale sambil memikir apa sebenarnye telah terjadi)

Ayah : MOHD AIMAN.. Jangan nak main nyorok2 lah kami dah tau.. Tadi jam 11, GIRLFRIEND kamu datang.. Ayah berkenan lah kalau dia jadi menantu ayah..

Ibu : Ibu pun setuju.. Cantik, sopan, budi bahasa, pandai masak, pandai amik hati orang tua.. Seronok ibu kalau dapat menantu yang boleh jadi kawan ibu.. Kalau kami masuk meminang NURUL IMAN minggu depan cane MOHD AIMAN.. Kamu setuju..?

Mamat : Kalau ayah dengan ibu setuju dan suka, terus kan jela niat nak masuk minang NURUL IMAN tu… (dalam kebingungan : Sejak bile pulak aku ade GF ni.. GIRLFRIEND yang dicakapkan oleh ayah dan ibu adalah minah a.k.a NURUL IMAN.. peerrrrrr.. Gila la aku dah lah tak kenal sape minah tu.. Brutal pulak tu tetibe je ibu ayah nak wat menantu.. Tak pe.. Jalan je.. Ade sesuatu kat NURUL IMAN tu sampai ibu dengan ayah pun suka.. Hihihi)

Jumaat (HALAL & HARAM)

Mamat : Awak, minggu depan ibu ayah saya nak masuk meminang awak.. Takpe ke awak..?

Minah : Ko setuju ke mak bapak ko minang aku..?

Mamat : Setuju

Minah : Dah ko setuju, wat pe tanye aku lagi.. Ape la.. Cume aku nak kalau kite b’tunang aku cume nak barang hantaran telekung, sejadah dan al – quran yang ko khatam kan je.. Duit hantaran ikut suke ko nak bagi berape.. Aku tak kisah.. 10 sen pun aku terima.. Pastu 2 minggu je bertunang dan pastu kawin.. Dah kite tutup kes ni..

Mamat : Amboi dasyat tol awak ni.. Awak ni garang la tapi sweettt.. ( Sambil tangan mamat nak pegang tangan minah)

Minah : Oooiiittttttttt setan.. Kuar la ko dari badan mamat ni.. Ko tau tak HARAM sentuh orang yang bukan mahram selagi ko tak lafaz “AKU TERIMA NIKAHNYA” selagi tu ko HARAM nak sentuh aku.. Ko ade wudu’ tak..?

Mamat : Takde.. Nak wat pe..?

Minah : Ko g amik sekarang.. Cepat la..

Mamat : Merungut dalam hati sambil kaki melangkah mencari paip untuk berwudu’ (eiei minah ni cube la cakap sopan sikit ngan aku.. Garang macam singe.. Singe pun tak macam dia..)

SEKEMBALI MAMAT DARI MENGAMBIL WUDU’

Mamat : Awak, saya dah amik wudu’.. Awk nak saya buat ape..?

Minah : Diam la.. Banyak bunyi la ko ni.. Nah amik ni AL-QURAN.. Ni HALAL untuk ko pegang 24 jam pun, cium, pelok pun boleh.. Pahale bergande 1000x kalau ko bace.. Ha… Aku nak ko hafaz juzu’ 30.. Minggu depan kita tunang aku tau ko da hafaz semua surah dalam juzu’ 30 tu..

Jumaat (SEMINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : Awak ape kate kite tukar panggilan.. Saya panggil awak SAYANG dan awak panggil saya ABANG..

Minah : Ooiiiittt.. Geli aku nak panggil ko abang.. ABANG tu hanya SUAMI aku je.. Ko tu bukan suami aku lagi.. Baru tunang nak gempak2.. Bla la wei… Ha daripada ko dok ngarot yang bukan2, ko da hafaz lom juzu’ 30..?

Mamat : Emmmmmmm.. Dah2.. Nape..?

Minah : Ha.. Ha cube bace kat aku ape yang ko hafaz..

Mamat : (Dengan mulai dengan surah al – fatihah dan seterusnye membace semua surah juzu’ 30 tu sampai habis..)

Minah : Alhamdulillah.. Pas ni ko bace pulak makne2 surah dalam juzu’ amma tu.. Minggu depan aku nak dengar ko bercerite depan aku…

Mamat : Daa macam peserte pertandingan hafazan dan bercerite pulak (cakap dalam nada slow)

Minah : Ooiitt ko kutuk aku ek..? Takpe2..

Mamat : Mane ade.. Awak memang cantik comel..

Minah : Dah2.. Jangan nak cakap lagi.. Aku tau dah aku memang cantik comel.. Sebab tu ko soh mak bapak ko minang aku kan..?

Mamat : Tersenyum (Dalam hati : Ceh masuk troli sorong sendiri la weii..)

Jumaat (2 MINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : Awak2.. Awak tak rase ke apa yang saye rase..? Saye rase macam ade sesuatu yang indah antara kite berdua la.. Setiap kali ingat awak mesti terase yang awak dekat sangat dalam hati saya..

Minah : Ooiitt yang ko nak berjiwang karat sangat ni nape..? Bengkak telinge aku dengar.. Ko ingat ko berjiwang2 ni aku cair ngan ko.. Jangan harap la weii.. Dah2.. Sekarang ko cerita kan dekat aku kisah2 dalam juzu’ amma tu..

Mamat : (Dalam hati : Dia ni memang takde perasaan langsung.. Baru nak jiwang2 dah tak boleh.. Takpe.. Sabar hati.. Sabar..)

Minah : Ooiitt berangan plak.. Aku soh cerite bukan berangan.. Cepat la cite aku nak dengar..

Mamat : Sabar la.. Ngah susun ayat ni.. (Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. Dia memulakan kisah dari 1 surah ke surah yang lain hingga khatam dalam juzu’ amma tu)

Minah : Alhamdulillah.. Minggu depan kita nikah.. Aku nak sehari sebelum kite nikah ko wat qiamulllaill.. Allah tu Maha Melihat.. Kalau ko tak wat, ko tunggu la mase ko lafaz aku terime nikahnya mesti ko tersangkot2..

Mamat : Taknak la la sy.. Malu la tersangkut2.. Ok2.. InsyaAllah saya wat..

Minah : Tau pulak malu.. Ok.. Lagi 1, hari nikah tu aku nak ko senyum je sepanjang majlis.. Tak kisah la waktu tu ko sedih ke kecewa ke.. Yang aku nak tengok, ko senyum je.. Paham..?

Mamat : Faham.. Awak saya teringin nak tengok awak senyum.. Senyum la awk.. Mesti manis.. Selalu tengok muke garang awak je.. Senyum la sikit wak..

Minah : Ade.. Ade aku kisah.. Tak boleh.. Kalau nak tengok sangat aku senyum, tunggu hari kite nikah t.. Mesti ko tak boleh tidur pas tengok senyuman aku yang menggoda sangat ni tau.. Hahahahahahahaha..

Mamat : Emmmmmm.. Yelaaaaa..

Jumaat (HARI PERNIKAHAN)

Mamat : Dengan sekali lafaz.. “AKU TERIMA NIKAHNYA NURUL IMAN BINTI ISHAK DENGAN MAS KAWIN 80 RINGGIT TUNAI..”

Tok kadi : Sah3..

Minah : Alhamdulillah (Terus dia sujud syukur tanpa menghiraukan orang sekeliling dia)

(SAAT MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG)

Minah : Terima kasih ABANG kerana sudi mengambil NURUL IMAN sebagai isteri abang. Bimbinglah AYANG menjadi isteri yang solehah.. (sambil tangan terketar-ketar tok salam dan cium tangan suci suaminya)

Mamat : Subhanallah.. Terima kasih SAYANG sudi terima ABANG sebagai suami mu.. (sambil mengucup dahi isteri tercinta)

(MALAM PERTAMA)

Mamat : Sayang , abang tak sangka pulak rasenye belum sebulan kite kenal.. Tetibe je dah kawin.. Ajaib betul..

Minah : Tu namanye jodoh.. Kekuasaan Allah bang.. Kite hanya merancang tapi Allah juga yang menentukan segalenya..

Mamat : Sayang boleh abang tanye sesuatu..?

Minah : Tanya la abang,. (Dengan nada suara yang manje)

Mamat : Nape sayang dulu garang sangat ngan abang..? Tapi bile dengan orang tua abang n orang tua sayang cakap sopan..?

Minah : Maafkan sayang abang.. Ayang bukan sengaje nak berkasar dengan abang.. Ayang wat semua tu sebab nak uji sama ada abang sabar tak dengan karenah ayang.. Ayang nak abang terima ayang dengan seadanya.. Sebab sayang taknak kite hilang kemanisan cinta selepas berkawin gare2 abang dah sentuh ayang sebelum kawin.. Ni sekarang kite dah kawin.. Ayang milik abang.. Abang boleh sentuh ayang tanpa kene sound ngan ayang lagi.. Hihihi.. Abang nape abang kawin dengan ayang..?

Mamat : Subhanallah… Terima kasih sayang ku kerana menjaga batasan kita selama ini.. Abang pilih sayang kerana Allah.. Lepas abang wat qiamullai yang sayang suruh wat sehari sebelum nikah baru la abang dapat jawapan bagi perasaan yang tersembunyi antara kita berdua iaitu perasaan cinta.. I LOVE U SAYANG.. Waktu tu juga abang baru sedar ape hikmah nye kenape sayang suruh abang menghafal juzu’ amma dan membace terjemahan nye.. Semua nya indah sayang.. Terima kasih sayang.. Sekarang pun abang sedang berusaha menghafal juzu’2 yang lain…

Minah : Alhamdulillah ya Allah kau kurniakan aku suami yang soleh (sambil tangan ye menadah doa) Abang, nape abang bagi ayang banyak sangat duit hantaran RM 20 ribu dengan kerete ALPHARD sebijik..? Kan ayang dah cakap kalau abang bagi 10 sen pun ayang terima..

Mamat : Sayang.. Anggap la tu hadiah daripada abang.. Berape sangat la nilai nye jika nak dibandingkan dengan nilai seorang isteri solehah cam ayang.. I LOVE U SAYANG UNTIL JANNAH..

Minah : I LOVE U TOOO ABANG.. UNTILLLL JANNAHTUL FIRDAUS.. AMINNNNNNN….

~p/s~ Perempuan yang garang luarannya sebenarye lembut hati nye. Garang dia kerana untuk menjaga maruah dan syariat Illahi. Jangan la dicaci maki perempuan yang garang itu, cume berilah nasihat InsyaAllah hati dia lembut mendengar nasihat mu..

pic2 thun bru jan 2013 !

Assalamualaikum !

pic2 thun bru 2013 !



xde keje kan?.. Alhamdulillah..semakin hari semakin tabah dengan cabaran hidup..da tahun 2013 kan? macam tak pcaya je...ade stu hari tu..aku boleh teringat umur aku bru 20thun ! tahun MasyaAllah ! da tua pun...hahahaa..prasan je lebih !



..........................................................................................................................................



sambil2 sapedek gua online sbentar yaaa..hahahahaa !



..........................................................................................................................................




ni pic masa kat luar...mengidam kambeng plak...hahaha !



..........................................................................................................................................



tpaksa crop ckit,..tak mnutup aurat..kuikuiii


................................................................................................................................................


ni xde keje...sbnarnya keje blambak..hakhakkk !


.........................................................................................................................................



tengok mknan penuh dlm mulut..tp smpat pandang cmre !
gambar yg ini ade mmber fb tgur.."kenapa nampak pucat ?" gmbr ni genap seminggu demam...cuace kot..aku ni antibody tak kuat..hakhakk..ckit2 demam...bru nak jdi sakura buah hati sasuke..kuikuii

..............................................................................................................................................



today 27.01...pling tbaru antara di atas.. ^__^






Wednesday, 23 January 2013

23.01.2013 dunia hari ini

  • Jika Allah swt mencintai seseorang, maka akan diberi ujian kepada orang itu.
  •  4 cara untuk selamat dari siksaan kubur: Solat 5 waktu, banyakkan bersedekah, banyakkan membaca Al-Quran, banyakkan bertasbih
  •  Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.
  • “Doa yang paling segera dimakbulkan ialah doa secara ghaib (tanpa pengetahuan orang yang didoakan itu" - (Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi) 

Friday, 18 January 2013

Yang Mana patut Dimalukan ?

MANA YANG PATUT DIMALUKAN ??

◆ Malu kerana berbaju kurung,bertudung & berpakaian muslimah,
◆ Atau malu berpakaian skirt pendek,dress seksi & tidak menutup aurat?

◆ Malu kerana tiada kekasih,
◆ Atau malu ke hulu kehilir dengan yang tidak halal untukmu?

◆ Malu kerana dikatakan alim,
◆ Atau malu kerana dikatakan teruk?

◆ Malu kerana dikatakan kuno disebabkan mengikut syariat Islam,
◆ Atau malu kerana dikatakan lupa agama Allah?

◆ Malu kerana menasihati ke arah kebaikan,
◆ Atau malu mengajak kearah kemungkaran?

◆ Malu kerana melakukan apa yang manusia tidak suka,
◆ Atau malu melakukan apa yang Allah tidak suka?

P/S: MALU itu perlu..tetapi letakkan malu itu DITEMPAT YANG SEBENARNYA..
Malulah di hadapan Allah andai kita TIDAK MELAKSANAKAN apa yang diperintahnya, sedangkan kita MENIKMATI segala pemberianNya..
Jadilah kita hambaNya yang tahu BERSYUKUR,
InsyaAllah..♥

dinner impian3 dgn adik2 15.01.2013

Assalamualaikum semua..

Allahamdulillah masih sihat wafiat...ni nak cter pasal pergi makan malam..haha
ok ! dua hari lpas dnner dkat pak hailam tu...sbb aku ada kupon RM10 hehee...date tu last 15.01.13 lak..aku pun rasa syg lak tak pergi..sbb aku memg suke mkn kat sne..suasana tenag..cewaaahhh..hehe
ok... ni pic kiterg...xbyak tp cukup lah kot...



ni c kecik ni Azrul nme dia..kat kat blkg tu Azreen...


yg ni si comel lg sopan ni aku..hahahah...puji diri sndiri..
sape lg kalo bukan kita sndirikan?..bersyukur dgn ape yg ade..
Alahamdulillah..


hah ! tengok org diet punya makanan .. :P


ok !
babai ^__^




Monday, 14 January 2013

dairy impian 13.01.2013

Assalamualaikum,..


apo kaboo ! hahah...
aku rindu nak share mcm2 crita tentang aku,tapi masa penghalang segala2nya...aku sekarang tgah menyebuk2kan diri ni,..menyebok2 ape ? menyebokkan diri.. sbb ? sbb nak lupakan kisah dlu..kalo aku xbz automtk aku pikir dan teringat2 kisah dlu,..ape pun xboleh jadi..hahah..tah ape2 kan ? what ever ! tp itulah aku,aku tak suke menipu diri sendiri sbb nanti dri yg menanggung,..

ok, hari ni..aku nak share kehidupan aku selepas kemusnahan sebuah perhubungan...sudah tiba waktunya aku luah sedikit demi sedikit . . . sbb semuanya sudah hampir setahun !
kalau korang nak tahu,..apa saje msg aku n dia aku simpan dri mula perkenalan..dia tak selalu ada untuk aku,..msg2 tu mjdi pengubat rindu aku..bila rindu aku baca..korg nak tahu tak..setiap kali bace msg tu aku mula dri first kiterang msg... a k u  memg tak same dgn sesiapa yg aku kenal mahu pun ahli klurga aku sndiri...sbb aku punya cara dan solve aku sendiri..

aku rindu sangat dkt dia,tapi aku jugak faham aku bukan yg terbaik untuknya,aku bukan sapa2 untuk memaksa dia terus menerus mencintai aku,.kalau aku tahu begini sakitnya kecewa bercinta tak pernah sekali ingin aku mcuba...

 biarlah dia mencari tulang rusuknya yg hilang . . .sudah aku menduga kau akan berubah,cuba tunggu masa untuk kau meluahkan..tp hari tu kau pinta aku lupakan diri kau...tak apalah,aku tak kisah !memang itu keputusan kau dah memg itu nasib aku..kesal memg kesal, hati pun tcalar..siapalah kan yg inginkan perpisahan..terluka memg terluka, sakit memg sakit...xpelah, aku tetap tabah !
moga kau berbahagia dismping kau yg puja,yg kau sanjung,yg kau gila2kan...
kata kau aku cepat melatah ? aku bukan melatah semudah itu,aku cuma pikirkan scara rasional...untuk ape lagi aku pujuk rayu bila kau nak luahkan hasrat membuang aku dlm hidup kau..untuk ape ?! :(
sbb kita tak pernah berbalahkan?..xpernah bertengkarkan...tp stu kau perlu tahu.. aku kecik hati kau slalu hilang,..aku merajuk,tp sbb rindu,sbb syg aku tinggalkan rasa tu semua...aku tak mintak kau layan aku setiap masa,..tp cukup bg aku bila kau text aku " Assalamualaikum syg " , " Hi syg,rindulh" sehari suntuk aku senyum ketelinga....
dan apa yg kau mahu dri aku sbnrnya? ape ? dah lama aku kata aku cinta kau sepenuh hati aku,.. apabila aku sedari kau yg special,kau yg teristimewa dlm hidup aku....maafkan diri ini jika takdir ku menjemput diri aku dahulu...mula kita kenal,kita tak tahu sape antara kitakan..cinta terbit atas 'permintaan' bantuan kau dulukan,nak menyelamatkan diri dri trus dganggi perempuan gile..tak sangka cinta dtg ! dtg dan terus dtg, msih tak pergi2..wahai cinta,..pergi lah jauh..pergi dri aku,..aku tak nak ingat lg..smpaikan aku minta untk hilang ingatan ! aku xnak ingat lg tak nak !...kenapa rindu ni terus menganggu ? kenapa ?

hati aku mudah tersentuh,.tapi aku payah untuk mgaku aku jatuh cinta..
tak ape,..rela aku korbankan cinta supaya kau capai bahagia..hanya untuk kau..antara kita tersimpan naluri yg berbeza..

kita sama minat muzik kan ? hehe  tp bila kau pergi.. aku tinggalkan semua hobi yg sama antara kita...aku tinggalkan drum,aku tinggalkan gitar,piano dan semua...sbb bila aku sentuh alat2 tu semua aku rasa sayu,aku sedih,mata pun bkaca,terus aku tinggalkan..terus ! aku masih disini syg ! aku msih disini aku menunggu mu sampai kau kembali bukan untuk seperti dulu,tp untuk dengar luahkan MAAF di bibir kau tu...aku jugak ade prinsip,bahawa sejarah yg dlu tak boleh de kembalikan,..sejarah tak mungkin berulang ! tak akan...jika bersatu kembali pun tak sehangat yg dulu...sepanjang hidup bsama kau seiring waktu aku bersyukur kesetiaan aku pada kau tak pnah berubah hingga sekarang.. semuanya hampir sthun bpisah..

saat hilang cintamu,
semalaman terkenangkan dirimu,mengalir air mata ku..mengapa kau sggup meninggalkan aku ? sedangkan kau tahu perasaan ini *__'*
kau berjanji,akulah kekasihmu..kata perpisahan yg kau pinta..biarkanlah..biarkanlahhh !
aku hidup sendirian..tak ingin aku mengenangkan kisah lama,..tetapi  . . . . ia dtg jugak !
biarkanlahh..biarkanlah aku hidup sendirian kerana hati ini telah dilukai..biarlah aku simpan hati ni...izin kan simpan rasa rindu ku pd kau...hari2 ku, angin bawa cinta yg aku buang ni,..tp angin tu bawak blik pada aku..
arghhh...


cukup la ni...da lewat sgt ni..aku tak tido2 dekat 3hari..bz sgt kan aku ni..kadang2 pasal kesihatan lgsung aku tak amek kira...da dua minggu aku tak mkn nasik,mee,roti,biskut bagai tu..aku isi perot dgn susu je...energy memg da kurang tp aku lgsug tak ade nafsu nak mkn..ingatn ni buatkan aku lg tambah sedih...serius aku ckap oktober,november,dec dan january ni wajah aku teak berseri..pucat,..mcm xde drh dekat muka...bibir lg la,..mcm kapor..tiap hari aku goreskan lipsblm kekdg gincu hekhekk bagi bkala sdikit...aku kuatkan semangat,..aku kan diri...skrg pun da setengah bulan satu kan..tp bru stu ni dairy...sesungguhnya,ku tak kuat..tak kuat dgn kecewa ni..aku tak buang dia,..smpai dia buang aku dan gmbar aku dia gantikan dgn gmbar lain...dlm hati,mungkin yg aku duga sudah ade permulaannya...selamat datang hari2 kemusnahan hati !

dia tu dah pergi..dah lama jauh...tp knpe msih aku bgini..dia sudah pun bahagia kenapa msih menyiksa hati.. "SITI NUR SUHAIDA ! cuba belajar terima org lain ..." "tapi aku tak mampu,..bila ngn org lain pun dlm kepala ni ingat kat dia "mungkin ade rahmatnya,kita tak bersama.. kuat mana pun di ikat pasti akan terlucut ! andai disambung lg tidak sekuat dahulu...tidak sekukuh yg dulu...tp rindu ini sering menganggu..pada zahirnya tidak terlihat...tdk dgn mata kasar..

Assalamualaikum,... xbole lama2 cerita...mata da bengkak..gudnite









Copyright© All Rights Reserved impian3@blogspot.com