WelCoME !

hi... love ! aku masih disini

Thursday 3 January 2013

Kenapa Haram Bersanding ?






 
Tahniah pada mereka yang akan melansungkan Perkahwinan, Baarakallahulakuma, wajamaa Bainakuma fi Khair. Namun kenapa masih Ramai lagi yang ingin menjalankan Upacara Persandingan? Padahal ianya suatu kesalahan dalam Islam. Jika dilihat segala adat-adat Kebiasaan yang dijalankan amat menyalahi pada kehendak Syara’ (Islam). Telahpun jelas disebut dalam al-Quran & Hadis. Haram Bersanding kerana terdapatnya Unsur-Unsur, Upacara-Upacara berikut :

• Menabur Beras Kunyit, Membaca Jampi Mentera, Renjis-merenjis, (perbuatan berikut kononnya dapat memberi semangat kpd pengantin, terhindar dari nasib buruk dan dapat menghalau dari diganggu segala jenis gangguan).

Amalan ini dilihat telah menyerupai Budaya masyarakat Hindu dan Mempercayai perkara2 khurafat, tahayul. Padahal Islam amat melarang menyamakan apa-apa Amalan, Perbuatan dengan Agama yang lain dan Mempercayai perkara2 Berikut.

= Sabda Nabi saw: Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah dari Golongan mereka. (Hr Abu Dawud, Hadis sahih menurut ibnu Hibban)

= Sabda Nabi saw: Barangsiapa yang mendatangi ahli Tilik (Dukun, Bomoh) walau sekalipun tidak membenarkan tilikan tersebut maka solatnya tidak akan diterima selama 40 hari. (Hr Muslim)

= Sabda Nabi saw: Sesiapa yang mendatangi Dukun dan Bomoh, malah membenarkan apa yang disebutkan oleh Dukun atau Bomoh tersebut. Maka sesungguhnya ia telah mengingkari apa yang diwahyukan kepada Baginda saw. (dinilai sahih oleh al-Albani)

• Berhias berlebihan, Tujuan untuk dipamerkan (tabarruj), menunjuk-nunjuk.


= Firman Allah swt: Janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu. (Al-Ahzaab 33)

Merubah kejadian Allah, Merubah kecantikan sebenar seperti membuang bulu Kening, mengikir Gigi dan berbagai cara lagi yang seumpamanya.

= Sabda Nabi saw: Allah melaknat orang yang membuat tatu dan wanita yang minta ditatu, wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu), yang mencukur alis (bulu kening) dan yang minta dicukur, dan wanita yang merenggangkan giginya untuk kecantikan sehingga mengubah ciptaan Allah. (Hr Bukhari)

• Mendedahkan Aurat.


= Firman Allah swt: Janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An-Nuur 31)

Membazir Harta, Kos dalam menyediakan kelengkapan untuk Persandingan, Terlalu bermewah-mewah, Boros.

= Firman Allah swt: Janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. (Al-Israa' 26)

Seterusnya terdapat adegan-adegan yang sebenarnya tak perlu untuk dizahirkan dikhalayak Ramai seperti bergambar dengan pelbagai aksi yang digayakan, aksi yang menimbulkan fitnah dan sebagainya, terdapatnya Percampuran, pergaulan Bebas dan berbagai lagi aktiviti-aktiviti yang melalaikan.

Justeru itu, marilah sama2 kita merubah tiap cara Hidup kita kpd cara yg telah diajar al-Quran & as-Sunnah. Tinggalkanlah adat2 yang telah menyalahi kehendak Islam. Tak dinafikan agak sukar meninggalkan adat2 tersebut, namun ianya perlu juga diusahakan untuk meninggalkannya. Keredhaan & Keberkatan dari Allah itu perlu kita cari, bukan perkara yang dimurka Allah perlu kita dibuat.

Memadai dengan cara yang telah diajar Islam. Selamat, Senang dan Sempurna segala-galanya. tak perlu menyusahkan Diri, Menunjuk-nunjuk, Membazir.

" Semua Nikmat adalah dariNya, sama2 kita Bersyukur atas pemberianNya dgn taat, patuh pada KetetapanNya. Bukan tak ambik endah akan KetetapanNya "

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved impian3@blogspot.com